Борис Грозданов и вердикалските братя

Други по-малки групи от църкви със сходен произход и схващания съществуват в Старозагорско и Бургаско с ръководител Иван Брошовски , както и църквите групирани около Борис Грозданов от софийското село Вердикал, наричани вертикалци . Последните две групи общества обаче не поддържат отношения с тинчевистките църкви, водят абсолютно изолиран живот и стигат до много крайни, необосновани от богословска гледна точка, позиции в някои свои вярвания и практики. При тях не се наблюдава евангелизаторската активност на тинчевистките църкви. През 1921 г. Лозан Богданов (1895 – 1945 г.) се свързва с Борис Грозданов от с. Вердикал, Софийско. Борис Грозданов, братята му, сестрите му и др. съвсем скоро са приели петдесятното учение от Дионисий Заплишни. Самият Лозан Богданов е кръстен със Святия Дух и става пионер на петдесятното движение в пернишкия край. Плевенската църква определено може да се нарече сепаристична. Тук заедно, и поотделно действат Борис Грозданов Вертикалски, Стоян Тинчев и Наум Бакалов. Отцепническите им действия допринасят  за това тук да не може да се организира ядро от вярващите, което да построи молитвен дом и да работи за приобщаването на нови вярващи към църквата.

Тази ранна датировка може да е повлияна и от посещенията на Заплишни в Перник, връзката на евангелската общност в Перник с вердикалските петдесятни вярващи и Борис Грозданов, и не на последно място завидното присъствие на кадри в петдесятното движението чието семейство и/или служение са свъзани с църквата в Перник. Според наличните към моменти документи е явно, че нито Заплишни нито Воронаев са имали физическата възможност да започват църкви в България до пролетта на 1921г. Много по-вероятно е петдесятната църква в Перник, а и няколко други, да са започнала по-късно през 1921г., така както проф. Дюлгеров доказва в своята монография Петдесетници в България (С., 1959). Обширното резюме на свидетелства от града и региона, което включва имената на Тодор Андонов, Лозан Богданов, Борис Грозданов и белибрежките братя, оставя в мистична сянка същинската начална дата на църквата в Перник. Перник е също посетен от първите мисионери и според проф. Дюлгеров петдесятната църква в града датира от 1921г. Свързани с тази църква са и петдесятната общност на Борис Грозданов във Вердикал (осн. 1922г.) и църквите в плевенските села: Търнене (осн. 1921г.), Картожабене (осн. 1922г.), Бохот (осн. 1922г.), Коиловци (осн. 1923г.), Горна Митрополия (осн. 1922г.), както и в самия Плевен (осн. 1922г.) под ръководството на дядо Йончо

Извадки от Каталога на Протоколната книга на Изпълнителната комисия при Общия съвет на Евангелските петдесятни църкви в България

Протокол № 13 (Бургас: 25 ноември 1930)

Разгледан е доклад на Дидка Райкова и писмо на П. Рахнев по посещението на А. Б. Линдгрен, който в София изразява мнение против съюзна организация на църквите

Протокол № 14 (14 декември 1930)

Писмо от стокхолмския п-р Петрус относно начина на работа на църквите в Швеция и позицията на А. Б. Линдгрен…