1819 Британското Библейско дружество (BFBS) по внушение на Руското Библейско дружество се обръща с молба към Цариградския патриарх Григорий V за съдействие да бъде преведен „на простонароден български език“ Новият Завет Григорий V назначил за преводач Игумена на Бист- ришкия манастир край Букурещ, архимандрит Теодосий. Преводът бил завършен 1820 г., отпечатан 1822 г. от Британското Библейско дружество в тираж 5000 бр. и изпратен в Петербург за одобрение, където Руското Библейско дружество под предлог че получило много писма претендиращи, че арх. Теодосий е недостатъчно способен, изгорило целият тираж и лишило българите да четат Евангелието на родния си език а бъдещите поколения от оригиналния превод, като база за сравнение и оценка.
1824 Начало на движението против гръцкото духовенство било положено във Враца от чорбаджията Димитраки Тошов, който се обявил против местния гръцки епископ Методи, който започнал да събира извънреден данък от християните и взимал на всеки „комин“ не само по 11 пари, както гласял султанският ферман, но и по 7 гроша извънреден данък – „владичина“, под формата на еднократна помощ. Епископ Методи предварително бил заплатил сумата от 3 500 гроша на търновския митрополит, поради което получил правото да си възстанови сумата чрез налагането на този извънреден данък. Борбата на врачанските чорбаджии с Методи продължила три години и завършила с намесата на турската власт, която принудила чорбаджиите да подпишат полица на търновския митрополит за 7 200 гроша, а пък Димитраки Тошов бил обезглавен през 1825г., но не защото водел борба с епископ Методи, а защото нарушил строгата султанска заповед да не се строят частни кули.
1828 Излязъл от печат в 1200 екз., превода на П. Сапунов на четирите евангелия от Новия Завет.
1832 Роден е Д-р Алберт Лонг
Д-р Алберт Лонг е роден е на 4 декември 1832 г. в гр. Вашингтон, щата Пенсилвания. Син е на пастор. Имал влечение към чуждите езици и на дванадесетгодишна възраст вече е говорил латински. На 24 години завършва с отличие богословското си образование и става мисионер на Методистката епископална църква в Америка в България. Усилено изучава български език. Използва първия учебник по български език за чужденци „Бележки по българска граматика“, написан от д-р Илайъс Ригс. Установява в гр. Шумен, по-късно се мести в гр. Търново, където на 14 декември 1859 г. е сформира Българска методистка епископална църква.
През 1863 г. Д-р Алберт Лонг се премества в Цариград, за да стане надзирател на Мисията на Методистката епископална църква за Северна България. Той е един от най-големите застъпници пред турските власти по време на избиването на 75 000 арменци през 1896 г. Превежда на английски записките на архимандрит Методи Кусевич за зверствата при потушаването на Априлското въстание и ги предава на репортер на „Дейли Нюз“. Отново той и д-р Лошбърн настояват генералният консул на Америка в Цариград Юджийн Скайлър да посети Батак, за да се увери в достоверността на потресаващата информация. С това и последвалите репортажи на в. „Дейли Нюз“ се заформя огромното движение на недоволство в Западна Европа срещу отоманските зверства на Балканите.
Може би най-запомнящият се принос на мисионера Алберт Лонг е преводаческият му труд върху първото издание на Библията на съвременен български език, позната още като Цариградската или Славейковата Библия. Заедно с д-р Илайъс Ригс правят превод на Стария Завет от староеврейски, а за Новия Завет използват превода на Неофит Рилски. Девет години се трудят неуморно заедно със съработниците си Петко Р. Славейков и Христодул Костович Сичан-Николов. През 1871 г. в Цариград е отпечатано първото издание на Библията на говорим за времето си български език. Това коренно променя българската духовност и книжовност за поколения напред.
От 1864 г. до 1872 г. д-р Лонг редактира и издава месечното списание „Зорница“ – първото българско християнско списание. От 1872 г. до годината на смъртта си (1901 г.) е професор по естествени науки в Роберт Колеж в Цариград. Изпратен е на ръце и с огромни почести до парахода, който ще го отведе в Ливърпул. Умира само месец след това в тамошна болница. (по статия на Българското Библейско Дружество)
1836 Неофит Рилски след препоръката на Търновския митрополит Иларион Мъдри (Критски) сключва договор с Вениамин Баркер (В. Barker) – представител на Английското Библейско дружество – за превод на „простобългарски“ на четирите Евангелия и Деяния апостолски. Същата година гръцката патриаршия нарежда с писмо на Търновският митрополит да издири отец Неофит и да го възпре от започнатото дело. Въпреки това Неофит превежда всичките книги от Новия Завет. 1838-39 излизат от печат отделни книги на Новия Завет. А през 1840 по поръчка на Чуждестранното Библейско Общество е отпечатан „Новият Завет“, преведен на български език от Неофит Рилски и редактиран от Константин Фотинов. След отпечатването само за една седмица са продадени 2000 екземпляра.
1838 След смъртта на Иларион Критски, който се държал коректно към българите, за търновски митрополит бил назначен от Цариградската патриаршия Панарет. Той бил необразован, груб, буен, с необикновена алчност за пари, върл гонител на българщината, фанариотин грък от цариградските села.
1839 Издаден е султански хатишериф с формално съдържание за изравняване на мохамедани и християни пред законите на империята
1840 В Цариград е открито първото Евангелско училище, преименувано по-късно в „Роберт Колеж“.
1840-41 Д-р Елиас Ригс издава „Граматика на българския език“ и „Кратка география“. Д-р Елиас Ригс (1810-1900) – американски мисионер, богослов, лингвист, автор и издател, голям приятел на България и българите. В най-ранна детска възраст (4г.) се научава да чете и пише на английски. До 17-тата си година научава: староеврейски, халдейски, арабски, сирийски, турски и др. източни езици, а до завършване на висшето си образование младия полиглот е усвоил 7 от мъртвите класически езици, и 14 от модерните – говорими. Защитава докторат по богословие и езикознание. В началото на 30-те години е изпратен от “Американски съвет на пълномощниците на чуждите мисии” в страните от Източното Средиземноморие с главна задача превеждане Светото писание на гръцки и други говорими в областта езици. Д-р Ригс е първият чужденец написал българска граматика. Издава сборници с очерци върху българския фолклор и традиции, Подпомага изданието на Новия Завет на Неофит Рилски, участва в превода на Първата ново-българска Библия (позната като Цариградски превод), съставя Рецник на светото писание, пише Тълкувание на Новия завет, превежда и пише сборници с Духовни химни. Той е един от издателите на първото българско списание “Любословие”, и вестник “Зорница”. Автор е на множество книги, брошури, монографии, богословски изследвания. Писанията му са “класика” в християнската литература.
1844 Издадено е с финансовата помощ на д-р Ригс първото българско списание „Любословие“ с главен редактор К.Фотинов.
1857 Евангелските мисионери Алберт Лонг и Претиман посещават Варна, Шумен, Търново и Русе.
1858 На 29. Х. 1858 почива големият български книжовник К. Фотинов, който съставя Руско-Български речник; превел и издал „Душеспасително поучение за децата“ (1852г); Книгата на Псалмите (1855г ); Книгата Битие (1857г ); до края на живота си превежда целия Стар Завет.
1858 В писмо от 5 май до Иван Степанович Иванов от Санкт Петербург известният български революционер Г.С. Раковски предлага проект за спасяването на българския род от Фанариотите от западните пропаганди чрез създаването „на една нова, от нас измислена, малка, религиозна ерес… особена, своя българска религия.“
1858 На 8.Х. Цариградската патриаршия ръкоположила Иларион Стоянов за епископ на българската община в Цариград с титла Макариополски.
1859 Алберт Лонг се установява в Търново и провежда първото молитвено събрание на Бъдни вечер – 24 декември, 1859г.
През 1859 г пристига в българските земи мисионера Джеймс Франклин Кларк, познат между българите още и под името Яков Кларк. Той е роден в 1832 година, на 27 г. възраст става мисионер и пристига по нашите земи и до края, до смъртта си в 1916 г. на 84 години, той прекарва в служба на българския народ.
1860 Откриване в Пловдив на мъжка гимназия „Научно Богословско заведение“ от мисионера Яков Кларк.
1860 Евангелските мисионерите Море, Байнгтон и Хескел започват проповедническа дейност в град Ямбол и провеждат своите молитвени събирания в Паламидовия хан. През 1873г. е открито училище с всеотдайния труд на самоковската възпитаница Сетка Сечанова. Скоро в средите на Ямболските протестанти се почувствал просветен повей и съживление. Първият пастир в град Ямбол е Никола Бояджиев и е избран през 1874 г.
1860 Стоян Кръстов Ватралски (7 март 1860 г. -30 август 1935 г. (75 г.)) български евангелист, общественик, писател и публицист, приятел на Вазов, Шишманов, Радев и Яворов. Първият българин, завършил Харвардския университет. През зимата на 1877 г. по съвет на майка си Стоян Ватралски отива в Самоков и намира препитание сред мисионерите от евангелистката мисия, продължава образованието си в Американското училище в Самоков. (1878 – 1882), изпълнени с ревностно търсене на знание. От 1882 г. до 1884 г. работи в евангелистката мисия в Хасково. Вижте повече на:
1860 На 3. IV. Иларион Макариополски по време на Великденската служба обявил отделянето на Българската църква от Цариградската патриаршия.
1861 На 5 февруари Евангелският Съюз в Лондон с неговия председател Колинг Ърдлей дава гласност на меморандум за църковна свобода, подготвен със съдействието на клона на Евангелския Съюз в Цариград и подписан от епископите, духовенството и представителите на главните членове на Българската църковна община в Цариград. В меморандума е било разкрито желанието за религиозна и църковна свобода и освобождаването на българския народ от ярема на фанариотското духовенство. На 24 февруари, 1861 г., Цариградският патриарх Йоаким II (1860-1863г.) свиква църковен събор и лишава от архиерейски сан подписалите меморандума Иларион Макариополски, Авксений Велешки и Паисий Пловдивски и изпратил такрир до Високата порта за заточаване на тримата Владици. След настояването на Евангелския Съюз, Британския, Датския и Руския посланици, Високата порта дала уверението, че епископите няма да бъдат заточени.
1862 В Шумен след упорита работа Уесли Претиман на 2 март открива първото вечерно Библейско училище. Тази добра инициатива е била провалена много скоро от Шуменския даскал Никола Бацаров (1818-1892), който се противопоставил на това „протестантско“ мероприятие.
1863 Откриване на първото девическо училище В Стара Загора от мисионера Теодор Байнгтон, където се изучавали граматика, числителница, кратко тълкуване на Евангелието от Матея, физиология, анатомия и хигиена. В пансиона към училището живеели около 30 момичета. През 1867 съпругата на Теодор Байнгтон, Маргарет Байнгтон, заболява и той е принуден да напусне страната. С трудолюбието си и прилежанието си Байнгтон спечелил сърцата на българите и оставил добри спомени. Неговият приемник Чарлз Мор не се радвал на същия добър прием. Същата година училището било нападнато и замеряно с камъни, които са изпотрошили прозорците и керемидите. Участниците в погрома били осъдени на няколкогодишен затвор, но в акт на християнско великодушие Мор оттеглил жалбата си и простил за нанесените му морални и материални щети, поради което затворниците били освободени.
1863 Официално откриване на „Робърт Колеж“ в Цариград (училището е основано през 1840г)
1866 Близо до гр. Тулча се заселват Баптистки мисионери бежанци, руснаци от немски произход, напуснали Украйна и Поволжието поради гоненията от страна на Руската Православна църква. След 1875 г. се откриват Баптистки църкви в гр.Русе, Казанлък, Лом и др.
1866 Мисионерът Чарлз Мор се установява за една година в Самоков и наема къщата на Захари Икономович Круша (Мачучо). За делото на благовестието бил спечелен бакалинът Никола Матинчев, който станал пръв ревнител и разпространител на протестантските идеи. През 1871 г. тук се премества девическото училище от Стара Загора заедно с дългогодишната му директорка Естир Малтби. А през 1872 г. в града се премества и Пловдивското мъжко мисионерско училище, наречено „Американски богословски колеж“. През 1875г. в дюкяна на Никола Матинчев се е състояло учредителното събрание на Българското Евангелско дружество. От 16 до 19 юли същата година пак в Самоков, в Американската девическа гимназия, е свикан общ евангелски събор. Активната работа на евангелистите предизвикала „отпор“ от страна на самоковските православни. Те бойкотирали търговията на Никола Матинчев и забранили на фурнаджиите да му продават или пекат хляб. Цялата общественост не допускала протестантите на урежданите чествания, провеждани в читалище „Св. Седмочисленици“. А през 1876 г. за противодействие и с цел да се спре напредъка на мисионерското дело на евангелския колеж било организирано Самоковското православно богословско училище.
1870 Стефан Томов, главен учител от новооткритото училище в Ямболския квартал Каргуна и възпитаник на Robert-College, по подозрения в симпатизанство на евангелизма и след доноси от името на Ямболската община, бил заставен да прекрати учителската си дейност. На негово място назначили архимандрит Мелетий Зографски. През 1871 г. подобна участ сполетяла и Никола Бояджиев, който учителствувал в Радовиш (Македония). Въпреки учителските му успехи, както проповядването и участието му в служението на православната църква и хора към нея, бил принуден да напусне Радовиш. Анти-евангелската пропаганда стигнала дори до охулването на такива хора като пазарджишкия учител Йордан Ненов (1825-1902) и лекаря на Руското посолство в Цариград д-р Васил Караконовски (1840-1905), които изобщо не били евангелисти.
1870 Протестантът Иван Тонджов се заселва в Банско. През 1871 бил ръкоположен за пастор и за осем години работа повярвали 32 семейства. Сведения за дейността на Евангелската църква в Банско намираме в събраните съчинения П.Яворов, в том втори, „Гоце Делчев“ в главата „С Гоце“ е записано: „Следния ден ние почнахме работа и при нас идеха пъстра върволица хора. Тук биеше на очи разликата между протестанти и православни. Евангелистката пропаганда е изиграла твърде културна роля в тоя край. Банско има 4-5000 жители с голяма част протестанти. Пред вид последните аз бих го кръстил град; гледайки праволаславните – село. Протестантите са граждани и по масова интелигентност, и по домашен живот, и по външни обноски. Няма между тях неграмотни, като почнете от старите, като включите и жените. Любознателността им отдавна е прескочила кориците на Библията. Те четат всичко и всяка къща има по няколко книги – „позволени“ на полицата и „непозволени“ из кътищата. Православният обаче е останал селянин като баща си и деда си. Най-често той още смята на рабош, пази рогозката навита като масур зад вратата и не хвърля опинците нито по Великден даже. Като членове на организацията протестантите пак се различават от православните по ревност и кадърност за работа изобщо.“
1870 Със султански ферман от 27 февруари 1870 г. се учредява Българска екзархия.
1871 В град Стара Загора е проведен първият годишен събор на Европейската турска мисия
1871 Издадена е Библията на говорим български език. Българските книжовници Петко Славейков, Марин Дринов и К.Фотинов със съдействието на мисионерите Алайс Рикс, д-р Алберт Лонг превеждат и издават Библията. Същият превод на Библията е преиздаден през 1874 г. и 1891 г. През 1923 излиза ново издание на Библията, ревизирано от мисионера п-р Робърт Томсън.
https://chitanka.info/book/10395-vlijanieto-na-protestantskite-misioneri
Влиянието на протестантските мисионери за духовното и политическото освобождение на българския народ (Научна конференция)
1872 Организирана втората самостоятелна Евангелска община в с.Меричлери, Чирпанско. Същата година те построяват църква, за което съдействали мисионерите Дж. Хаус и Л. Бонд Постепенно общият им брой достигнал до 200 български семейства. По време на Великденското богослужение през 1874г., разярени православни „обстрелвали“ с камъни евангелската църква, а след това я сринали със земята. Последвал съд и затвор за 12 души. Скоро след това евангелистите издигат втора, по-представителна, сграда.
1872 На свикан за целта събор (16.IX.1872) от Цариградската патриаршия, съборът провъзгласил Българската православна църква за схизматична, т.е отлъчена, анатемосана. В акта за обявяване на схизмата се казвало, че се обявяват за схизматици и отчуждени от Православната църква не само българските архиереи, свещеници и дякони, но и всички, които имат с тях сношение или приемат свещенодействието и благословението им за канонично и действително.
1874 Открита е евангелска мисионерска централа в Битоля (Манастир) под ръководството на Е. Джени. Проповедниците от централата предпириели пътувания през Велес, Прилеп, Паланка, Куманово, Враня и Кукуш.
1878 в Битоля е открито девическо училище с първа учителка Марийка Райчева от Сливен, която положила големи усилия за неговото издигане и първокласен учебен статут. Много девойки получили безплатно възпитание и грамотност.
1876 Излиза първият Български вестник „Зорница“, под редакцията на евангелския мисионер Теодор Байнгтон (1876-1885)
1876 Избухва Априлското въстание. Мисионерът Я. Кларк е бил първият чужденец, който след потушаването на въстанието е посетил Батак заедно с Никола Бояджиев от Панагюрище. Поразени от видените зверства те взели в куфарите си няколко отрязани глави на деца и жени и ги отнесли в Пловдив като доказателство за извършените зверства. Със съдействието на д-р Лонг е съставена международна комисия за установяване на извършените зверства от поробителите. В комисията по настояване на д-р Лонг е включен евангелистът Петър Димитров – помощник главен редактор на в „Зорница“, който се оказва много полезен при събирането на сведенията. До началото на 1877г. протестантските мисионери употребили 100 000 долара и подпомогнали около 45 000 български страдалци, засегнати от зверствата на щурците.
1876 Повярвал е Йончо Хинков и заедно с Трайчо Порецов и Христо Фисинов образували „Ерусалимската горница“, преселва се от София близо до Плевен. През 1920 до него достига веста за „Кръщението със Святия Дух“. Първите кръстени със Святия Дух са Георги Комитски, Йончо Хинков. Петко Петров, Вангел Робев, Васил Цачев и Стоян Тинчев.
1881 Открити са библейски училища в Самоков, Ловеч, Свищов и София.
1911 Почива Стоил Финджиков действителният прототип на „Боримечката“ от „Под игото“ на Ив. Вазов. Според Димитър Т. Страшимиров (1868-1939) в „История на априлското въстание“, евангелистът Финджиков, който е бил зачислен в четата на П. Волов на Оборище произнася молитва. Бенковски нарежда: „Нека протестантинът да произнесе молитва“.
1914 Пристигат първите в България адвентни мисионери.
1920 Петдесятните мисионери от руски произход Иван Воронаев и Дионисий Заплишний (1888-1935), на път за Русия, изчаквайки в гр. Бургас за да получат визи, развиват активна проповедническа дейност и поставят началото на първите в България общества на кръстени със Святия Дух.
Семейството на Иван Воронаев
1924 Извършен е Православен превод на Библията на български език.
1925 Евангелският колеж от Самоков се премества в с. Симеоново до София.
1926 П-р Николай Николов(1900-1960); след като завършил библейски колеж в Америка се завъръща и извършва огромна организаторска работа за организирането на СЕПЦ; участва при организирането на Библейския институт в Данцинг (Гданск) и е негов директор в периода 1935-1938 г.; след 1939 г. окончателно заминава за Америка; защитава титлата „Доктор по Богословие“ и изнася лекции в Спрингфилд.
1927 Евангелският американски мисионер Е. Хаскел открива в Пордим, Плевенско „Селскостопански университет“.
1928 От 28 до 31 март е учреден Съюз на Евангелските Петдесятни църкви с първи председател п-р Николай Николов. Извън Съюза остават общества на кръстени със Святия Дух, които по-късно дават началото на Божия Църква.
1949 Проведен е съдебният процес против 12 евангелски пастири, обвинени в „държавно предателство и шпионаж в полза на Запада“.
1950 Св. Синод на православната църква изработва нов Устав на Българската православна църква, който бил утвърден от правителството през 1950г. и влязъл в сила оттогава. Според този устав православната църква в България възстановява патриаршеското си достойнство, което престанало да съществува през 1393г., когато българската столица Търново паднала под турска власт и когато последният български патриарх Евтимий бил заточен в „Македония“, т е. в Тракия, където завършил живота си в началото на XV в.
Последни коментари